Freelancers schudden elkaar de hand

Startups en freelancers: Een match made in heaven

Ferre Peeters

Het opstarten, uitbreiden en besturen van een startup is niet iedereen gegeven. Ondernemen vergt heel wat lef en wilskracht. Het is dan ook geen toeval dat je diezelfde eigenschappen bij freelancers terugvindt. Omdat founders van startups en freelancers zoveel gemeen hebben, zijn het de ideale partners om een succesvol verhaal te schrijven.

Steeds vaker doen bedrijven beroep op freelancers voor zowel korte als lange opdrachten. Ook bij startup organisaties zie je vaker dat er voor een freelance optie gekozen wordt. Dit is niet zo vreemd want freelancers bieden heel wat voordelen die zeker voor startups interessant kunnen zijn.

Wat zijn de voornaamste redenen waarom startups en freelancers een match made in heaven zijn?

Makkelijk en snel schakelen

Freelancers brengen flexibiliteit. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom een freelancer dé partner in crime is voor startups. Je kan snel en eenvoudig iemand inschakelen op het moment dat je die nodig hebt binnen je organisatie. Zo werk je nog meer in functie van je actuele noden. Je kijkt naar de tendensen in de markt en voelt aan wanneer je extra expertise nodig hebt.

Door tijdelijke freelance werkkrachten in te schakelen, heb je ook zelf meer tijd om je te focussen op je kernactiviteiten. Die extra focus kan net dat nodige duuwtje in de rug zijn om jouw Startup van zero to one te brengen.

Doordat je zonder doorlopende contracten werkt, vermijd je dat sommige teamleden in rustigere periodes een onvolledig takenpakket hebben, en zo minder efficiënt worden ingezet. Door freelancers in te schakelen benut je jouw menselijk kapitaal zo optimaal mogelijk.

Financieel interessant

In een startup draait alles om het zo efficiënt mogelijk omspringen met de beschikbare middelen. Elke startende ondernemer kent het: de zware en moeilijke zoektocht naar investeerders en het nodige kapitaal. Wanneer je na vele gesprekken eindelijk de middelen in handen krijgt, is het essentieel om daar zorgvuldig mee om te springen. Met andere woorden, de belangrijkste uitdaging is deze: hoe scale ik mijn startup snel en zo efficiënt mogelijk, dus met zo weinig mogelijk geld?

Een goede budgettering ligt dus aan de basis van succes. Die is binnen een startup dus cruciaal. Wanneer je jouw budgetten opstelt, zal je al snel opvallen dat het grootste aandeel naar menselijk kapitaal gaat. Eenvoudiger gezegd ligt de grootste kost bij het het uitbouwen van het juiste team. Het is belangrijk om af te wegen wie er de juiste fit heeft met je organisatie, welke expertise je waar nodig hebt, of je een junior of senior profiel zoekt, enzovoort. De meeste van die afwegingen worden grotendeels gestuurd vanuit het beschikbare budget.

Omdat het financiële plaatje zo belangrijk is bij de werving en selectie in een startup, is werken met freelancers een ideale oplossing. In tegenstelling tot veel hardnekkige mytes, zal werken met freelancers jouw startup helpen om geld te besparen. Zo betaal je enkel voor de geleverde prestaties, betaal je geen belasting en sociale bijdrage, heb je geen kosten bij ziekte en is er geen dertiende maand. Daarnaast schakel je de freelancer enkel in wanneer je zijn of haar expertise nodig hebt. Dit zorgt er voor dat je je financiële middelen efficiënt benut.

De juiste ingesteldheid

Freelancers verschillen in se niet veel van de founder van een startup. Beiden zijn geboren ondernemers die graag bezig zijn met creeëren en optimaliseren. Daarnaast zijn ze allebei niet bang om een risico meer of minder te nemen. Zowel het uitbouwen van een startup als het werken als freelancer komen niet zonder onzekerheden. Zo weet je als freelancer namelijk niet met zekerheid of je meteen een nieuwe opdracht te pakken krijgt. Omdat freelancers deze onzekerheden gewoon zijn gaan ze over het algemeen makkelijker met die stress om dan vaste werknemers. Zo vormen zij de ideale partner voor een startup.

Daarnaast zijn freelancers geboren marketeers. Dag in dag uit zijn ze bezig met personal branding. Ze moeten zich namelijk keer op keer bewijzen en verkopen bij nieuwe opdrachtgevers. Deze marketingmentaliteit is erg interessant om binnen een startup mee aan de slag te gaan.

Zoals eerder al gezegd zijn freelancers ook erg flexibel. Ze zijn gewend om van opdracht naar opdracht te gaan of om soms zelfs meerdere opdrachten tegelijkertijd af te werken. Het turbulente werkleven is hen dus helemaal niet vreemd. Dat vormt een ideale match voor een startup waar de voorspelbaarheid vaak ver te zoeken is. Startupomgevingen veranderen snel. Freelancers zijn het gewoon om met die verandering om te gaan. Ze raken niet gedemotiveerd wanneer ze van vooraf aan opnieuw moeten starten, sterker nog, ze krijgen hier vaak energie door.

Specialisten met een externe kijk

Freelancers komen jouw startup ondersteunen met een externe kijk op hoe de zaken lopen. Met hun blik van buitenaf zien zij vaak obstakels die jij als founder en jouw collega’s niet meer zien. Doordat je dag in dag uit met dezelfde materie bezig bent verlies je oog voor interessante alternatieve pistes. Het toevoegen van externe individuen in een startup zorgt ervoor dat je niet in een tunnelvisie terechtkomt.

Een gelijkaardig ander gekend voorbeeld is het founder’s syndrome. Dit is een typisch probleem dat voorkomt bij kleinere organisaties. Het houdt in dat de stichters van de startup, die gepassioneerd en gedreven hun organisatie runnen, blind worden voor nieuwe opportuniteiten en zo potentiële groei in de weg staan. Door freelancers te betrekken in de organisatie, en hen ook effectief mee te laten denken, hou je jouw persoonlijke scope breed en wordt de kans kleiner dat je met het founder’s syndrome te maken krijgt.

Nadelen van startup vaak irrelevant

Kiezen om voor een startup te werken heeft zowel zijn voor- als nadelen. Enerzijds krijg je als werknemer heel wat verantwoordelijkheden, waardoor je sneller het gevoel krijgt dat je wel degelijk bijdraagt aan de dagelijkse verwezelijkheden. Je hebt inspraak en maakt deel uit van een klein maar hecht team.

Anderzijds zijn de kansen op doorgroeien vaak heel onzeker. Op voorhand voorspellen wat de toekomst brengt, is in een startupomgeving vaak een moeilijke opgave. Dat zorgt ervoor dat je bij de start niet weet waar je terecht kan komen. Gaat de startup van de grond of sterft hij een stille dood?

Die onzekerheden zijn voor een freelancer minder van belang. Hij werkt namelijk op projectbasis voor een of meerdere bedrijven. Bij gevolg is het dus voor hem of haar niet van belang of er binnen de startup doorgroeimogelijkheden liggen of niet. Uiteraard gaat de freelancer er alles aan doen om zijn taak zo goed mogelijk uit te voeren. Een goede referentie is als zelfstandige altijd van belang.

Freelancepool kent geen grenzen

Freelancers worden ook wel eens virtuele werkers genoemd. Hun fysieke aanwezigheid is vaak niet vereist en je kan ze daarom van over heel de wereld inschakelen. Daardoor kan je samenwerken met de grootste talenten op de markt en ben je niet regionaal gebonden aan het talent bij jou in de buurt. Dat kan je de nodige voorsprong bieden tegenover je directe concurrenten om net dat tikkeltje sneller te groeien en de markt te veroveren.

Kort samengevat moeten startups (meer dan matuurdere organisaties) hun voordelen optimaliseren en efficiënt omspringen met hun kosten om zo hun winst te maximeren. Dat zijn noodzakelijke elementen om zo snel mogelijk te groeien en zo een gevestigde waarde te worden in de markt. Het uitbesteden van niet-kernactiviteiten aan freelancers kan daarom een belangerijke stap zijn om die uitdaging te verwezelijken. Pas wel op dat je jezelf niet overlaad met freelancers. Het vraagt namelijk wel wat managementskills om de taken tussen je vaste werknemers en de freelancers te verdelen. Te veel freelancers in je organisatie kan dus zorgen voor een overkill.

Tags: Opdrachtgevers - Startup

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Hoe freelancers vinden met Jellow

De juiste freelancer vinden is niet altijd evident. Met Jellow vind je in drie simpele stappen het talent dat je zoekt.

7 minuten Stef Debbaut