6 tips zodat je bedrijf interessant is voor freelancers

Jellow

Wanneer freelancers gemotiveerd zijn om voor je bedrijf aan de slag te gaan, dan is het ook een stuk leuker en gemakkelijker om een freelancer aan te nemen. Bovendien helpt het bij het opbouwen van je netwerk, want goede freelancers kennen andere goede freelancers. Daarnaast: mond-tot-mondreclame voor je bedrijf is nooit verkeerd.

Als opdrachtgever loont het om op een aantal zaken te letten die freelancers belangrijk vinden. Dit zien wij als goed opdrachtgeverschap. Hieronder vind je onze drie tips zodat je bedrijf interessanter wordt voor freelancers.

Tip 1: Oprechte aandacht voor de freelancer en de opdracht

Richt je niet alleen op de snelheid en de afronding van de opdracht, maar ga ook in op de inhoudelijke kant. Regelmatig wordt te veel aandacht gegeven aan het eindresultaat en de verwachte tijd waarin de opdracht afgerond dient te zijn. Hierdoor wordt dan te weinig tijd besteed aan het plan van aanpak, benodigde middelen, het begeleidingsproces en de rol die de opdrachtgever speelt. Over het algemeen is de opdrachtgever vaak niet met de freelancer bezig.

Het scheelt tijd én geld wanneer de afspraken tussen opdrachtgever en freelancer bij de start helder zijn. Zo voorkom je dat het eindresultaat en de weg daarnaartoe aangepast moeten worden, omdat de opdracht anders uitpakt.

Neem dan ook de tijd om samen door de opdracht heen te lopen, afspraken nogmaals te controleren en of de weg naar het verwachte eindresultaat helder is. Wanneer je als opdrachtgever tussentijds incheckt bij je freelancer, dan wordt dat vaak door de freelancer gewaardeerd. Zo voorkom je verrassingen in de samenwerking,

Tip 2: Bewaar feedback niet tot het laatste moment

Deze tip gaat tezamen met de eerste tip. Het is belangrijk je goed in te lezen in het plan of het voorstel van de freelancer. Wanneer je hier onvoldoende aandacht aan besteed of dit steeds uitstelt, dan ben je in de meeste gevallen te laat om bij te sturen.

Logischerwijs hebben freelancers namelijk meerdere opdrachten tegelijkertijd lopen. Ze hanteren hierbij een strakke planning. Er is dan ook niet altijd ruimte om op het laatste moment zaken om te gooien.

Probeer daarom op tijd te reageren wanneer de freelancer werk aflevert op de deadline. Zo kun je beiden verder. Het is ook slim om vooraf feedbackrondes af te stemmen. Zo is het voor beiden duidelijk wanneer zaken opgeleverd dienen te worden en wanneer feedback gegeven wordt. 

Tip 3: Betaal op tijd

Het is een domper in de freelance journey wanneer een freelancer de opdracht heeft afgerond en daarna meerdere keren bij de opdrachtgever moet aankloppen met een herinnering voor een nog niet betaalde factuur: “Ik heb 31 dagen geleden mijn factuur gestuurd, maar de factuur is nog niet betaald. Zou je willen kijken of alles goed is gegaan?”

Iedereen vindt het belangrijk om op tijd betaald te worden. Dat heb je afgesproken en het staat in de overeenkomst met de freelancer. Meestal heeft een freelancer twee rollen: werkuitvoerend en financieel administratief. Als een freelancer moet vragen waar zijn geld blijft, dan kan dat ook voor beide partijen gênant zijn. Voor de werkrelatie is het goed de freelancer dit moment te besparen.

Drie extra tips vanuit Jellow voor opdrachtgevers

Vanuit Jellow voegen we graag drie tips hieraan toe, zodat we zeker weten dat het je helpt om de beste opdrachtgever te worden. 

Tip 4: Ga van start met een goede freelancer onboarding

Een freelancer springt vaak op een al rijdende trein. Hoe meer handvatten je de freelancer geeft, hoe makkelijker de freelancer ingewerkt is en aan de slag kan gaan. 

Met een goede onboarding geef je het begin van de nieuwe samenwerking met de freelancer. Uit onze ervaring blijkt dat freelancers sneller productief zijn en zich eerder betrokken voelen wanneer onderstaande stappen gevolgd worden.

Efficiënt onboarden doe je zo:

  1. Praat binnen je bedrijf over de komst van de freelancer;
  2. Laat het kantoor (virtueel) zien;
  3. Geef uitleg over het merk van je bedrijf;
  4. Zorg dat alle benodigdheden klaar liggen;
  5. Wijs iemand aan waarbij de freelancer  zijn vragen kwijt kan;
  6. Behandel een freelancer hetzelfde als je vaste personeel;
  7. Check regelmatig in bij de freelancer.

Tip 5: Zorg voor een duidelijke omschrijving van de opdracht

Niets is zo vervelend voor een freelancer als een onduidelijke opdracht. Zorg daarom dat je in je zoektocht naar een freelancer een duidelijke opdrachtomschrijving hebt en precies weet wat je zoekt. Dat zorgt direct voor relevante reacties en scheelt je een hoop tijd achteraf. 

Weet je niet zeker wat voor freelancer past bij jouw opdracht?  Dan kan je natuurlijk overleggen met freelance experts om je opdracht verder uit te denken. Zorg dan wel dat je dit vooraf benoemt. 

Tip 6: Reageren op freelancers

Opdrachtgevers die niet reageren staat hoog in de lijst van grootste ergernissen van freelancers. Het is dus belangrijk om belangstelling te tonen en tijdig te reageren op vragen per telefoon of mail. Het begint al wanneer je als opdrachtgever de opdracht deelt met freelancers. De freelancer doet moeite om op jouw opdracht te reageren. Het is dan fatsoenlijk om als opdrachtgever hierop een reactie te geven. Ook als de keuze op een andere freelancer valt of wanneer de opdracht al ingevuld s.

Hetzelfde geldt wanneer de samenwerking wordt gestart: open communicatie is key. Dit zorgt voor een vlotte en soepele samenwerking. En dat is in het belang van de freelancer, maar ook voor de opdrachtgever. 

Zo simpel kan het dus zijn om een uitstekende opdrachtgever te zijn en freelancers aan je te binden.

Tags: Opdrachtgever

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Hoeveel kost een freelancer?

Ontdek de gemiddelde uurtarieven van freelancers binnen Jellow in marketing, development, design en meer!

5 minuten