Hoe breid je je freelance netwerk uit? Zoek toegang tot andere netwerken: Deel 4/6

Jellow

Vaak heb je op korte termijn een freelancer nodig. Voor snelle tijdelijke vervanging van een medewerker of voor het invliegen van extra kennis. En dan liever al gisteren dan vandaag. Om in tijden van nood hier goed gebruik van te kunnen maken kun je niet vroeg genoeg beginnen met het uitbreiden van je freelance netwerk. Zo heb je in tijden van nood altijd die freelancer achter de hand.

In de vorige artikelen las je hoe je een freelancepool opbouwt, duurzame samenwerkingen met freelancers aangaat en hoe je dit freelance netwerk onderhoudt. Dit brengt veel voordelen met zich mee. Investeer je nu in je huidige freelance relaties? Dan heb je hier in de toekomst veel profijt van. In dit artikel lees je over stap vier van de freelance funnel: Zoek toegang tot andere netwerken.

 

De meeste opdrachtgevers beginnen te laat met werven

Wist je dat de meeste opdrachtgevers of inhurende managers te laat beginnen met werven? Het lukt maar niet om die geschikte vaste medewerker te vinden of er is direct specialistische kennis nodig voor een belangrijk project. Dan ben je op het punt gekomen dat er druk op de ketel staat. Heb je vervolgens ook niet zo’n breed freelance netwerk waar je op terug kunt vallen? Dan tast je eigenlijk al in het duister. Helemaal in deze krappe arbeidsmarkt kun je niet verwachten dat je morgen direct de geschikte freelancer de volgende dag al op de stoep hebt staan. Door dit al ruim van tevoren op orde te hebben bespaar je jezelf én de organisatie veel tijd. Wanneer je die freelancer direct kunt inzetten kun je veel sneller schakelen bij plotselinge nood aan de man.

“Vaak wanneer je op een moment gekomen bent dat je die freelancer nodig hebt, sta je in een soort paniekstand. Want je hebt nú iemand nodig!“

Word zichtbaar voor freelancers

Er zijn dus genoeg redenen om vandaag nog te starten met het uitbreiden van je freelance netwerk voor in de toekomst. Daarbij kun je verder kijken dan je eigen netwerk. Duik in de wereld van de freelancer! Neem een kijkje in andere netwerken.

Bedenk daarbij eerst waar jouw passende (toekomstige) freelancers zich kunnen bevinden. Of van welke partijen je gebruik wilt maken om de freelancers te vinden die jij in de toekomst goed kunt gebruiken. Kruip in de huid van de freelancer. Waar zitten ze? Waar bewegen ze zich? Als je namelijk weet waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe ze zich bewegen, dan kun je ook zichtbaar zijn op die plekken.

Denk aan bijvoorbeeld aan: 

  • Freelance werkplekken
  • Evenementen voor freelancers of specialisten (denk aan marketing- of netwerkevents etc.)
  • Specifieke vakgroepen en communities op bijvoorbeeld LinkedIn
  • Freelance platformen

Heb je een aantal plekken gevonden waar ze zich kunnen bevinden? Top. Nu is het taak aan jou om zichtbaar te zijn als organisatie! Presenteer jezelf als een aantrekkelijke werkgever. Laat zien waar je als organisatie mee bezig bent en hoe jij als opdrachtgever toffe opdrachten en werkplekken biedt aan freelancers. 

Wees creatief en denk buiten je vaste kaders. Je kunt als organisatie bijvoorbeeld aanwezig zijn door te spreken op een freelance evenement. Daarbij krijg je een podium om jezelf als opdrachtgever in de spotlight te zetten! Of deel flyers uit, hang posters op bij freelance werkplekken. Meng je in gesprekken op LinkedIn en probeer je in te leven in de freelancer. Kortom: dompel je onder in andere freelance vijvers en krijg er waardevolle freelance connecties voor terug!

 

Extra tip: Interactie met freelancers aangaan

En als laatste tip: betrek je doelgroep door de interactie met ze aan te gaan. Ga bijvoorbeeld een eerlijk gesprek aan met freelancers. Vraag hen wat een opdrachtgever of opdracht voor hun aantrekkelijk maakt. Zo krijg jij als opdrachtgever de gunfactor en natuurlijk waardevolle informatie om jouw freelance funnel te verbeteren!

Daarnaast maken freelancers onderling, mond-tot-mond reclame. Is een opdracht bij jouw organisatie hun goed bevallen? Dan zullen ze het daar zeker over hebben met andere freelancers binnen hun netwerk. Zó breid je je freelance netwerk effectief uit en kun je ook in tijden van nood sneller de juiste kennis of vervanging inschakelen!

Download de checklist

We hebben de vereisten voor de ideale freelance funnel in een handige checklist geplaatst. Stuk voor stuk tips en aansporingen die ervoor zorgen dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor freelancers. Download de checklist De ideale freelance funnel.

Tags: Freelancer - Opdrachtgever

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten