Het belang van kernwaarden en authenticiteit als freelancer

Jellow

zijn kernwaarden essentieel voor jou als freelancer? En hoe stel je dan je eigen kernwaarden vast? In drie korte stappen leggen we uit hoe je tot je eigen set van kernwaarden komt, zodat je in je werk dicht bij je hart blijft.

Met enthousiasme en veel energie ben je je eigen bedrijf gestart. Je schrijft een businessplan, bouwt aan je klantenkring om zo tot je eerste freelance opdracht te komen. Je bent zeker van je kennis en kunde en draagt dat ook uit. 

Maar wat doe je als je opdrachtgever niet tevreden is over het resultaat van je opdracht. Wat doe je als je weerstand krijgt of wanneer je niet dezelfde kwaliteit kan nastreven? Deze situaties kunnen zorgen voor onzekerheid, waarbij het zoeken naar nieuwe opdrachten minder makkelijk lijkt te verlopen en wellicht zelfs meer energie kost. Wanneer je twijfelt of je zelfstandige freelancerschap wel juist is voor jou, kom je terug bij de reden waarom je bent gaan freelancen.

Intrinsieke motivatie

Een belangrijke reden om te gaan freelancen is het bezit van ervaring, kennis, kunde en een groot netwerk. Daarnaast is het essentieel dat je voor jezelf helder hebt wat je dieperliggende, intrinsieke motivatie is: je kernwaarden, ook wel je diep verankerde overtuigingen.

Je kernwaarden komen vooruit uit je ‘zijn’, waaruit je je gedrag bepaalt. Als je gedrag niet aansluit op je waarden, kan dat leiden tot frictie. Je werkt dan niet vanuit een ideaal, waardoor je gedrag dus eigenlijk niet bij je past. Dit kan stress opleveren en dat wil je natuurlijk voorkomen. Ga dus op zoek naar jouw waarden en idealen die je nastreeft in je werk. Bijvoorbeeld liefde, gelijkheid, betrouwbaarheid, deskundigheid, vrijheid, etc. 

Zo kom jij tot jouw kernwaarden

Om jouw persoonlijke kernwaarden en overtuigingen te ontdekken is het belangrijk om voldoende ruimte voor rust en overdenking in te bouwen in je werk. 

Stel: je wordt niet uitgenodigd voor een teamoverleg of project waar jij graag onderdeel van wil uitmaken. Je voelt je buitengesloten. Dat gevoel, ‘buitengesloten’, zegt iets over jouw waarden. Blijkbaar vind jij iets belangrijk wat nu niet gebeurt en zorgt voor irritatie. Zo kan je waarde dan ‘inclusiviteit’ zijn. Werk je graag vanuit inclusie, dan is diversiteit in denken, doen en zijn nodig om inclusiviteit te bereiken. Je kunt je moeilijk verbinden aan een organisatie die dat niet nastreeft.

Drie tips om tot jouw kernwaarden te komen:

  1. Neem voldoende rust om tot de kern te komen, zodat je tot jouw diep verankerde overtuiging te komen. Wie hard werkt, moet ook veel rusten.
  2. Stel jezelf de ‘waarom’-vraag. Neem je eigen gedrag onder de loep. Waarom doe je wat je doet? Je gedrag is namelijk een uiting van jouw gevoel. Via jouw gevoel kom je tot je kernwaarden.
  3. Vraag feedback van twee mensen die jou zeer goed kennen, Wat is volgens hen kenmerkend aan jouw gedrag? Kun je vervolgens vanuit die bevindingen terugwerken naar de verklaring van hoe je gedrag tot stand komt? Welk deel van jouw zijn zorgt voor dit gedrag?

Draag je kernwaarden uit (ook als freelancer)

Je hebt je kernwaarden bepaald en je hebt er ook mee geoefend: 

  1. Ik ben ervan bewust dat ik me irriteer.
  2. Wat voor gevoel hoort hierbij?
  3. Welke waarde streef ik dan dus na?

Dan is het essentieel dat de mensen waar je mee samenwerkt ook weten welke kernwaarden je hebt. Geef ze daar inzicht in!

Dat is meestal spannend, omdat je je kwetsbaar opstelt. Daarnaast kan het haaks staan op de waarden van de collega of opdrachtgever waar je mee samenwerkt. Het is echter waardevoller om mensen te laten zien wie je bent dan mensen te laten zien wat je kunt.

Je kunt je kernwaarden ook opnemen als onderdeel van je profiel, wanneer je jezelf voorstelt bij de opdrachtgever. 

Kernwaarden: van jou en van je opdrachtgever

Het inzetten van je kernwaarden is niet zwart-wit. Moet je iedere opdracht of opdrachtgever afwijzen, wanneer die niet aan jouw kernwaarden voldoet? Het is natuurlijk niet zo dat je slecht werk aflevert of dat je altijd stress ervaart wanneer je in zee gaat met een opdrachtgever en jullie kernwaarden niet helemaal aansluiten. Misschien zijn er andere waarden waar jij je best aan kan verbinden. Dat kan ook een mooie uitdaging vormen. 

Dicht bij jezelf blijven

Wanneer de kernwaarden van je opdrachtgever indruisen tegen jouw persoonlijke overtuigingen, dan is het belangrijk om nee te zeggen. Wanneer jij veel waarde hecht aan onafhankelijkheid, maar daar bij je potentiële opdrachtgever geen ruimte voor is, is het goed om de opdracht af te slaan zodat je niet met jezelf in conflict komt. Dat is authentiek, zodat je dicht bij jezelf blijft. Mensen en organisaties die zich ook herkennen in jouw kernwaarden, komen daardoor sneller bij je terug.

 

Tags: Freelancers

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten