Hoe een profielfoto jouw kansen op een opdracht vergroot

Ferre Peeters

Hoe een profielfoto jouw kansen op een opdracht vergroot

Niet alleen op sociale media zoals Facebook en Twitter word je gevraagd om een profielfoto toe te voegen, maar ook wanneer je een nieuw e-mailadres aanmaakt of online platformen gebruikt om opdrachten te zoeken. Maar waarom is een profielfoto nu juist zo belangrijk als freelancer? Wij zochten het voor je uit!

 

Een korte geschiedenis van het internet

Lang voordat sociale media het internet zouden domineren, waren online chatrooms dé plek om met vrienden en onbekenden te communiceren. Er waren geen afgelikte Instagram-feeds of gedetailleerde LinkedIn-profielen om jezelf op het digitale podium tentoon te stellen. De enige manier om je persoonlijkheid te tonen was de nickname die je gebruikte, al dan niet met een leuk kleurtje. Trage inbelverbindingen maakten het sowieso moeilijk om veel of grote afbeeldingen naar je gesprekspartner te sturen.

De ontwikkeling van een sneller internet bracht niet alleen meer bandwidth voor aantrekkelijke afbeeldingen en flitsende video’s, maar zorgde ook voor een gestage evolutie naar steeds minder anonimiteit. De websites die je bezoekt worden getrackt door cookies, ieder artikel dat je online wil lezen wordt pas beschikbaar nadat je je gegevens hebt ingevuld en sociale media zijn zo goed als ontoegankelijk als je niet eerst een profiel hebt aangemaakt.

Gelukkig is een openbaar internet niet enkel kommer en kwel. Het gebrek aan anonimiteit laat ook ruimte voor meer persoonlijke connecties: geen ‘SweetyGirl’ of ‘Loverboy45’ meer, maar een duidelijke voor- en achternaam. Zo wordt de leegte tussen het echte leven en het internet steeds kleiner en kom jij gemakkelijker in contact met potentiële opdrachtgevers.

 

De eerste indruk

Ook al geven we het misschien niet graag toe, de eerste indruk die we van iemand krijgen, speelt een enorme rol in hoe we hen als persoon ervaren. Wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet, heb je volgens de gangbare wetenschap zeven seconden de tijd om een goede eerste indruk te maken. Dat is niet lang: voordat jij en je nieuwe gesprekspartner goed en wel beseffen dat jullie je een beeld van elkaar aan het vormen zijn, is je tijd al om.

In een online omgeving neemt je profielfoto de taak van de eerste indruk grotendeels over. Tenzij je zo’n leuke profielvideo op je Facebook-account hebt kunnen instellen, moet je het stellen met één stilstaand beeld om de essentie van jij als persoon op je bezoeker over te brengen. Toegegeven, op de meeste websites, platformen en sociale kanalen kan je je profiel verder opleuken met tot de verbeelding sprekende stukjes tekst, maar - om een flauw cliché te gebruiken - een beeld zegt meer dan duizend woorden. Mensen zijn nu eenmaal visuele wezens.

 

Sociale watte?

Sociale aanwezigheid of social presence verwijst naar de mate waarin je het gevoel hebt dat de persoon met wie je communiceert echt aanwezig is. Wanneer je bijvoorbeeld een gesprek voert met een vriendin die in levende lijve voor je staat, lijkt haar sociale aanwezigheid veel groter dan wanneer je een e-mail van haar ontvangt. Dat komt omdat in het tweede geval een hoop non-verbale communicatie, zoals lichaamshouding, gezichtsuitdrukking en intonatie, ontbreekt. Het spreekt voor zich dat communicatievormen die een hoge graad van sociale aanwezigheid vertonen zich ook beter lenen tot het overbrengen van persoonlijke boodschappen. Daarom is het stopzetten van je relatie via sms ook een echte faux pas!

“Oké, maar wat heeft die sociale aanwezigheid nu met mijn profielfoto te maken,” horen we je al denken. Wel, uit onderzoek blijkt dat een profielfoto ook kan bijdragen tot je sociale aanwezigheid op het internet. Rechtstreekse online communicatie gebeurt hoofdzakelijk via geschreven tekst, zoals e-mails, contactformulieren of chatberichten op sociale media, en laat dus weinig ruimte voor de verschillende non-verbale aspecten. Hoewel je profielfoto statisch is en dus maar één gezichtsuitdrukking toont, helpt ze wel om die e-mail of dat chatbericht een tikkeltje persoonlijker te maken.

 

Rede en emotie

Naast sociale aanwezigheid zorgt een profielfoto ook voor meer vertrouwen in jou als persoon, zowel op affectief als cognitief vlak. Affectief vertrouwen is gebaseerd op emotie en omvat het gevoel dat de opdrachtgever krijgt wanneer ze jouw profiel bezoeken. Het toevoegen van een profielfoto kan een gevoel van openheid en - afhankelijk van de grootte van je glimlach - warmte en vriendelijkheid geven, omdat je de indruk geeft dat je niets te verbergen hebt. Een ontbrekende profielfoto heeft daarom het tegenovergestelde effect en geeft een gevoel van onzekerheid en ongemak.

Cognitief vertrouwen heeft te maken met kennis en hoe groot de opdrachtgever jouw deskundigheid als freelancer inschat. Hoewel een mooie profielfoto weinig zegt over hoe goed je development- of managementvaardigheden zijn, geeft ze wel een completer beeld van je profiel. Omdat je de extra moeite hebt gedaan om een foto te uploaden, lijkt je profiel kwalitatiever dan dat van iemand zonder profielfoto en geef je indruk over meer vakkennis te beschikken.

Zowel affectief als cognitief vertrouwen zijn een gevolg van de onzekerheidsreductietheorie (dat is de laatste keer dat we zo’n moeilijk woord gebruiken, beloofd): om een duurzame relatie met iemand op te bouwen, heb je informatie nodig om de onzekerheid die je in het begin over die persoon hebt te minimaliseren. In het online landschap kan die informatie allerlei vormen aannemen, maar een profielfoto speelt duidelijk een grote rol.

Deel dit bericht
Misschien vind je dit ook interessant?

Als je onze site gebruikt, krijg je cookies van ons. Meer lezen over ons cookiebeleid.