In de vorige vijf artikelen zijn we ingegaan op elementaire stappen om als organisatie tot een ideale freelance funnel te komen. Het fundament voor een professioneel inhuurproces voor freelancers. In dit artikel gaan we in op de stappen die je moet zetten als organisatie en de vragen die je hierbij zou moeten stellen.
Efficiënt inhuurproces van freelancers
Waarom is bij bijna ieder bedrijf wel vastgelegd hoe de werving en selectie van vaste arbeidskrachten moet verlopen, maar ontbreekt dit nog maar al te vaak bij de inhuur van freelancers? Als je als marketingmanager op zoek bent naar een freelance specialist in conversieoptimalisatie, dan wil je die specialist liever vandaag dan morgen bij je team hebben. Daarbij moet de papierwinkel liefst ook zo snel en efficiënt mogelijk geregeld zijn. Een rommelig inhuurproces kost namelijk geld, zorgt voor ergernis en komt niet professioneel over. Dit moet anders, maar wat heb je hiervoor nodig?
Als organisatie streef je naar een gestandaardiseerd inhuurproces voor freelancers. Hierbij ben je verzekerd dat verantwoordelijkheden zijn belegd, een proces stap voor stap is uitgeschreven en dat iedereen weet wat en wanneer gebeurt. Stel daarom een standaardproces op waarin je de standaardzaken van je wervingsprocedure uitlicht. Zowel binnen de organisatie als daarbuiten. De freelancer wil namelijk ook zelf weten waar hij of zij aan toe is.
Vooral in deze krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om als organisatie een voorsprong te hebben in het aantrekken van het juiste talent om resultaten te kunnen behalen. Employer branding is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Het kan een doorslaggevende factor zijn in het vinden van schaars talent. Waar sta je voor en hoe bewijs je dat? Dit heeft direct invloed op je mogelijkheden om de beste kandidaten (vast of freelance) aan je te binden voor openstaande vacatures en opdrachten.