Personal branding: 7 tips om je eigen merk te creëren als freelancer

Jellow

Heb je als freelancer soms het gevoel dat je verdrinkt in een zee van concurrentie? Begrijpelijk. Nu freelancen in de lift zit, betekent dat dat er steeds meer concurrenten op de markt te vinden zijn. Daarom is het belangrijk dat jij als freelancer in het oog springt. Dat je tegen de stroming in zwemt en je onderscheidt van de rest.

Hoe begin je daar nu juist aan? Een goede manier om dit aan te pakken is de personal branding strategy. Branding zorgt ervoor dat bedrijven zich differentiëren van zij die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden. Waarom koop je chocopasta van Nutella en niet van het huismerk? Of rijd je toch liever in een Mercedes dan in een Dacia?

Waarom kies je een merk?

Stuk voor stuk zijn het merken die hun eigen identiteit hebben. Een identiteit waarin je je als klant herkent.

Laten we even een sprong in het verleden nemen, naar 1900. In die tijd hadden producenten geen nood aan het differentiëren van hun merk. Het volstond om een goed product te hebben. Als bedrijf was je dan ook vaak de enige die een bepaald goed aanbood.

Hierin kwam echter verandering tijdens de industriële revolutie. Export en massaproductie zorgden niet alleen voor meer diversiteit aan producten maar ook voor meer concurrentie.

Het is net die concurrentie die het belang van branding aantoonde. Een goed product was niet langer voldoende om te verkopen. Ook je merk speelde een steeds belangrijkere rol. Je bedrijf een identiteit en persoonlijkheid meegeven zorgde ervoor dat jouw bedrijf opviel.

Vandaag is dat nog steeds zo. Zowel de merknaam als de identiteit van een bedrijf overtuigen mensen om voor hen te (blijven) kiezen.

Wat is personal branding?

Dat is natuurlijk de manier waarop bedrijven dit aanpakken. Die strategie is echter niet alleen weggelegd voor bedrijven. Ook als freelancer kan je ervan gebruikmaken. Je bent namelijk je eigen merk. Personal branding vertaalt de branding-strategie van bedrijven naar jou als persoon. Zo neem jij de touwtjes in handen en kies je zelf hoe opdrachtgevers jou zien. Op die manier onderscheid je je niet alleen van de concurrentie maar verhoog je ook je waarde als freelancer. Mooi meegenomen, toch?

What’s in it for me?

Er zijn verschillende voordelen die je als freelancer uit personal branding kan halen. Stuk voor stuk zaken die je carrière een boost geven. Door je eigen merk te creëren en naar buiten te spelen, introduceer je jezelf hoe jij wil bij potentiële opdrachtgevers.

Het belangrijkste is dat opdrachtgevers je vinden en zich kunnen identificeren met jouw merk. Niet alleen gaan zij dan sneller voor jou kiezen maar ook de samenwerking zal veel vlotter verlopen. Een win-winsituatie voor beide partijen. Houd er wel rekening mee dat jouw merk niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Even Nutella can’t please everyone. Door het kaf van het koren te scheiden trek je de juiste opdrachtgevers aan.

Deze vlotte en efficiënte samenwerkingen vergroten de kans dat opdrachtgevers je gaan aanbevelen, wat jouw reputatie ten voordele komt. Bovendien zorgt het er ook voor dat je sterke en professionele relaties met hen kan opbouwen, wat leidt tot vertrouwen tussen beide partijen.

Daarnaast onderscheid je je met personal branding beter van de concurrentie. Hierdoor is de kans groter dat opdrachtgevers voor jou kiezen. Het aantal freelancers stijgt al enkele jaren gestaag, wat wil zeggen dat je als individu steeds harder je best moet doen om op te vallen. Het ontwikkelen van je eigen merk is hiervoor een handig hulpmiddel. Met een sterke branding spring je meer in het oog en kom je zelfzekerder en professioneler over.

Aan de slag met personal branding

Het creëren van je eigen merk kan je misschien wat afschrikken. Zeker als je niet veel ervaring hebt op het vlak van marketing. Maar dat is niet nodig. Je personal brand bestaat namelijk al: jij bent je eigen merk.

Maar hoe zet je dit om naar de praktijk? Met deze 7 tips kan je aan de slag gaan om je eigen personal brand te creëren.

Tip 1: Zoek uit wie je bent

Vertrek vanuit jezelf. Wie ben jij en wat maakt je uniek? Gebruik je eigen persoonlijkheid, waarden, vaardigheden, talenten en passies om een beeld te schetsen van wie jij bent en wat jij belangrijk vindt. Dat hoeven niet enkel business-gerelateerde zaken te zijn. Voeg gerust toe dat je een gepassioneerde hobbykok of muziekkenner bent. Dit geeft een persoonlijker en authentieker beeld van wie je bent.

Je waarden tonen aan waar jij als persoon belang aan hecht. Wanneer deze overeenkomen met de waarden die een opdrachtgever heeft, verhoogt dit de kans dat jullie samenwerking vloeiend zal verlopen. Daarnaast helpen ze jou ook bepalen wat de visie van jouw eigen merk is.

Geef ook een beeld van wat je graag doet en goed kan. Dit zijn je passies en talenten. Ontdek, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak, wat jouw favoriete bezigheden zijn.

Door je persoonlijke eigenschappen, waarden, passies en talenten te combineren, kom je al snel uit tot de essentie van jezelf. Dit is de startpositie waaruit je vertrekt om de rest van je personal brand op te bouwen.

Zorg er wel voor dat je altijd jezelf blijft. Wanneer je jezelf in de markt wil plaatsen als iemand die heel uitbundig en extravert is terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, zal je vroeg of laat door de mand vallen. En dit ten koste van je persoonlijk merk en je betrouwbaarheid.

Tip 2: Bepaal wie je wil bereiken

Zoals eerder al werd aangehaald, is het belangrijk te weten op wie je jouw pijlen gaat richten. Verloning maar ook een bepaalde sector kan voor jou de doorslaggevende factor zijn om je op een bepaalde doelgroep te focussen. Kijk naar wat jij wil en wat de tegenpartij jou kan bieden en bepaal zo jouw ideale doelpubliek.

Nu je weet wie je wil bereiken, moet je ze natuurlijk ook nog vinden. Ga na waar jouw ideale opdrachtgever zich bevindt en gebruik die platformen om jouw verhaal te communiceren. Dat kan zowel via sociale media als je eigen website zijn.

Tip 3: Ontdek je verschillen met de concurrentie

Naast je persoonlijkheid, waarden, vaardigheden, talenten en passies kan je ook je eigen niche of specialiteit gebruiken om je te onderscheiden. Zo kan je je eigen expertise laten zien en weten opdrachtgevers meteen wat ze van jou kunnen verwachten. Op die manier krijg je makkelijker juiste opdrachten aangeboden en komen opdrachtgevers sneller tot de meest geschikte freelancer. Interesse in waarom dat nuttig is en hoe je dit aanpakt? Lees dan zeker ons blogartikel over hoe je je niche vindt als freelancer.

Tip 4: Creëer je eigen verhaal

Zoals John Green ooit schreef: You are the narrator, the protagonist and the sidekick. You’re the story teller and the story told. Je creërt, leeft en vertelt zelf het verhaal rond jouw personal brand. Zorg ervoor dat doorheen alles een rode draad terug te vinden is, dat jouw merk een consistente boodschap bevat. Een boodschap waarin jouw doelpubliek zich kan vinden.

Tip 5: Communiceer je personal brand

Je kan je merk op verschillende platformen naar buiten brengen. Doet dit wel consequent over de verschillende kanalen heen. Heb je een eigen website? Gebruik een lange biografie om in detail weer te geven wie je bent en waar je voor staat. Maak je gebruik van sociale media? Zorg voor een kortere versie die je als hapklare content kan aanbieden aan je doelpubliek.

Geen eigen website? Geen paniek! Er bestaan verschillende tools waarmee je makkelijk een webpagina over jezelf kan creëren. Een toegankelijke tool die je hiervoor kan gebruiken is about.me. Met de gratis versie kan je een eigen pagina opmaken, krijg je een about.me/jenaam link en kan je een e-mailhandtekening aanmaken inclusief je eigen link.

Tip 6: Evalueer en optimaliseer

Je personal brand is iets dat kan (en zal) evolueren doorheen de tijd. Je leert nieuwe vaardigheden, ontdekt nieuwe passies of breidt je kennis uit. Aarzel niet om je merk aan te passen aan deze veranderingen. Zolang het steeds past binnen het imago dat jij wil uitstralen, kan alles. Ga geregeld na of jouw merk nog overeenkomt met wie jij bent en wat je wil uitstralen. Evalueren en optimaliseren is de sleutel tot succes!

Tip 7: Own your brand

Vergeet natuurlijk niet wat het allerbelangrijkste is wanneer je aan personal branding doet: own your brand! Zorg ervoor dat je zelf voor de volle 100% achter je merk staat. Wanneer je zelf overtuigd bent van je personal brand straal je dat uit en ga je anderen ook makkelijker overhalen.

Je eigen brand ontwikkelen vraagt tijd en moeite, maar het zorgt voor credibiliteit en een sterk profiel. Daarnaast is het een productieve bezigheid wanneer je minder opdrachten hebt. Je onderscheiden van de concurrentie, de ideale opdrachtgevers vinden en professionele relaties met hen opbouwen zijn stuk voor stuk voordelen die je uit jouw eigen merk kan halen. Schrijf je eigen verhaal, durf fouten maken en pas aan waar nodig.

Tags: Freelancers - Personal Branding

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten