Freelancen tijdens en na Corona

Jellow

Love him or hate him, de kans is groot dat je ooit al eens van Gary Vaynerchuk hebt gehoord. Als thought leader en internetbekendheid bombardeert hij sociale media met tips, ervaringen en inzichten om startende ondernemers een duwtje in de rug te geven.

Toen iemand Gary op Twitter vroeg hoe kleine ondernemingen met de Corona-crisis konden omgaan, bestond zijn antwoord uit drie korte woorden: 'Perspective, Patience, Innovation'. Wat op het eerste gezicht als weinigzeggende feedback kan overkomen, blijkt een waardevolle kapstok om als freelancer met de huidige situatie om te gaan.

Perspective: Wapen jezelf tegen de recessie

De eerste stap die Gary benoemt om de Corona-crisis te trotseren, is om de hele situatie in perspectief te bekijken. Daarmee bedoelt hij dat ondanks de moeilijkheden die het met zich meebrengt, we toch dankbaar moeten zijn voor onze gezondheid en voor de verantwoordelijkheid die we gezamenlijk als maatschappij opnemen.

Maar iets in perspectief plaatsen betekent ook rekening houden met de context. Want hoewel de Corona-crisis voor een plotse stroomversnelling heeft gezorgd, voorspelden economen twee jaar geleden al dat er in 2020 een nieuwe recessie zou plaatsvinden.

Als freelancer bereid je jezelf best steeds voor op het worst-case scenario. Hoe kan je jezelf nu al wapenen tegen de komende recessie?

Zorg voor financiële gezondheid

Probeer eerst een financiële buffer op te bouwen. Als je iedere maand wat geld opzijzet wanneer je veel werk hebt, ben je beter gewapend tegen recessies en andere periodes waarbij je inkomen lager zou liggen. Een spaarrekening waarmee je in het slechtste geval een halfjaar zonder inkomen kan overbruggen is ideaal, maar probeer realistisch te zijn en zet opzij wat lukt.

Kijk ook eens kritisch naar je eigen levensstijl. Misschien heb je een aantal grote uitgaven die je leven comfortabeler maken, maar niet per se noodzakelijk zijn. Besparen is voor niemand fijn, maar het zorgt wel voor meer speling als je financieel probeert rond te komen.

Let daarbij ook op de investeringen die je maakt in je onderneming. Vermijd onnodige risico's door geen al te grote schulden aan te gaan. Een dure bedrijfswagen aanschaffen is verleidelijk als je er de middelen voor denkt te hebben, maar een standaard wagen brengt je ook tot bij je klanten.

Tijdens een recessie kunnen je potentiële opdrachtgevers het ook financieel moeilijk hebben. Blijf een eerlijke prijs voor je werk vragen, maar vertoon ook wat goede wil om je opdrachtgever tegemoet te komen. Misschien kan je zonder kosten een klein extraatje voorzien. Daarmee bouw je vertrouwen op en kan je op langere termijn rekenen op een hogere return on investment.

Onderzoek desnoods wat de mogelijkheden zijn voor alternatieve vormen van betaling. In plaats van enkel op projectmatige basis te werken, kan je bijvoorbeeld overwegen om met een recurring revenue-model te werken. Als je iedere maand voor een vast bedrag diensten levert aan een opdrachtgever, kan zij jouw kosten in hun maandelijks budget incalculeren. Zo is het gemakkelijker om jullie samenwerking te blijven verderzetten, ook als het finaniceel moeilijker wordt.

Neem je onderneming onder de loep

Ga voor een kritische analyse van je eigen kunnen en kijk hoe je je werk kan verbeteren.

Vraag je voormalige opdrachtgevers naar feedback over jullie samenwerking. Freelancers vinden dat vaak ongemakkelijk om te vragen, maar hun respons kan heel waardevol zijn. Zo kan je polsen naar wat de opdrachtgever van je werk vond en vragen wat hij als een essentiële vaardigheid ziet binnen zijn sector.

Houd je huidige opdrachtgevers ook goed in de gaten. Is hun bedrijf financieel gezond? Als je merkt dat zij niet over de middelen beschikken om je te betalen, steek je best geen tijd en moeite in hun opdrachten.

Hetzelfde geldt voor je eigen vakgebied. Kijk goed na of de sector waarbinnen jij actief bent aan het boomen of juist aan het inkrimpen is. In het eerste geval kan je je slag slaan en veel nieuwe opdrachten binnenhalen, maar in het tweede geval is het misschien beter om naar alternatieven te zoeken. Om daar zicht op te krijgen, kan je een navraag doen bij verschillende freelance communities, zoals de Freelancers in Belgium-groep op Facebook.

Patience: Werk aan je personal branding

De tweede stap in Gary's proces is patience: geduld. Er is immers weinig dat we kunnen doen om de crisissituatie onmiddellijk op te lossen. Je verantwoordelijkheid nemen en zoveel mogelijk social distancing implementeren, is de enige manier om het Coronavirus te verslaan.

Maar gelukkig kan je je wel voorbereiden op het moment dat de storm opnieuw gaat liggen. Tijdens een recessie is het doorgaans gemakkelijker voor freelancers om nieuwe opdrachten te vinden dan het voor vaste werknemers is om een nieuwe job te vinden. Maar dan heb je wel een sterk personal brand nodig.

Wat is personal branding

Letterlijk vertaald is een personal brand jouw persoonlijke merk als freelancer: het is het verhaal en de ervaring die je rond jezelf opbouwt.

Concreet is het een combinatie van drie factoren. Er is het beeld dat jij van jezelf en je onderneming hebt, het beeld dat jij wil dat anderen in de markt van jou hebben en de manier waarop je jezelf in diezelfde markt gaat verkopen.

Je personal brand mag geen geforceerd concept zijn, maar het natuurlijke voortvloeisel van je vaardigheden, je persoonlijkheid, je interesses en de waarden en normen die je belangrijk vindt.

Waarom moet je als freelancer aan personal branding doen?

Als freelancer is het belangrijk dat opdrachtgevers je weten te vinden. Het opbouwen van je personal brand kan je daarbij helpen. Want een sterk en authentiek merk trekt de juiste opdrachtgevers aan. Mensen willen zich graag kunnen identificeren met een merk: als opdrachtgevers zich in het jouwe kunnen herkennen, gaan ze zich er sneller tot aangetrokken voelen.

Daarnaast mag je niet vergeten dat steeds meer vaste werknemers de sprong naar het freelancerschap wagen. Op zich een hoopgevende ontwikkeling, maar dat wil ook zeggen dat voor opdrachtgevers de keuze aan freelancers veel groter wordt. Een personal brand helpt je om je te onderscheiden van de rest.

Hoe pak je het aan?

Aan de basis van een sterk personal brand ligt een grondig inzicht in jezelf. Welke vaardigheden heb je en welke waarden en normen vind je belangrijk? Pas wanneer je voor jezelf je verhaal op orde hebt, kan je het naar de buitenwereld communiceren.

Dat verhaal vertrekt steeds vanuit je eigen ervaring en heeft altijd hetzelfde hoofdpersonage: jijzelf! Schrijf een uitgebreide biografie die je eventueel op je website kan delen en maak kortere versies voor op sociale media.

Wanneer je het verhaal achter je persoonlijk merk op punt heb gezet, kan je focussen op de vormelijke uitdrukking ervan. Gebruik je eigen naam om meer persoonlijke flair te geven of kies voor een bedrijfsnaam die jouw unieke invalshoek weerspiegelt.

Zorg daarom ook voor een duidelijke en herkenbare visuele identiteit. Kies een logo of lettertype voor je bedrijfsnaam dat je merk extra kracht geeft. Laat professionele foto's maken die aansluiten bij je branding en die je als profielfoto kan gebruiken.

Bekijk als laatste de kanalen die je voor je personal branding gaat inzetten. Onderzoek waar je ideale opdrachtgevers actief zijn, maar overweeg ook de kanalen waar je werk het beste tot zijn recht komt. Ga eventueel voor een website die uitgebreid laat zien wie je bent en wat je kan.

En vergeet niet: own your brand! Ga ermee aan de slag en produceer content waarmee je nieuwe opdrachtgevers kan aantrekken. Consistentie is de sleutel tot een succesvolle merkstrategie!

Innovation: Experimenteer met alternatieve businessmodellen

De laatste stap om als freelancer de Corona-crisis te trotseren is innovatie. Er is weinig zekerheid over onze huidige situatie en waar we binnen enkele maanden zullen staan, maar de kans is groot dat er heel wat dingen anders zullen zijn.

Als freelancer is het je beste kans om nu te experimenteren met alternatieve manieren om je kennis met anderen te delen. Alleen zo kom je te weten wat de beste manier is om in tijden van Corona te kunnen blijven ondernemen.

Thinking outside the box

Je waarde als freelancer komt niet van de jobtitel die je jezelf geeft of van het soort opdrachten dat je doorgaans aanneemt. Je waarde komt van de specifieke kennis en vaardigheden die jij als individu bezit. In periodes waar je door omstandigheden misschien minder opdrachten krijgt, is het belangrijk om dat onderscheid te maken.

Want terwijl veel opdrachtgevers hun projecten tijdelijk on hold zetten, zit er ook een heel aantal mensen zich thuis te vervelen. Solidariteit tiert welig deze dagen, en diezelfde mensen steunen massaal lokale handelszaken door online spullen van hen te bestellen. Waarom zouden ze dan ook geen freelancers willen steunen die door de Corona-crisis worden getroffen?

Maar die mensen zitten natuurlijk niet te wachten op een nieuwe website, een audit voor hun businessplan of een funnel om meer leads te genereren. Dat zijn het soort opdrachten dat je voor een bedrijf zou uitvoeren. Daarom is het belangrijk om je vaardigheden los te koppelen van het soort opdrachten dat je uitvoert. Want hoewel de vraag van particuliere klanten niet dezelfde is, kunnen zij misschien wel van jouw kennis gebruikmaken.

Zo kan je jouw uitgebreide saleservaring bijvoorbeeld delen in een blog die je bijhoudt. Of je kan een online cursus opstarten over hoe je het meeste uit Microsoft Excel haalt of hoe je een wervende tekst moet schrijven. Misschien ben je een creatieve freelancer en kan je via YouTube-video's tonen hoe jij van een schets tot een afgewerkt ontwerp komt.

Maar ook vaardigheden die niet rechtstreeks iets met je vakgebied te maken hebben, kunnen aan bod komen. Misschien ben je heel bedreven in tijdsbeheer en kan je via sociale media tips delen. Of je kan video tutorials creëren over een programma waar je een volwaardig expert in bent.

Het bijbaantje

De andere optie is om in plaats van de output van je kennis en vaardigheden te veranderen, je actieve vakgebied uit te breiden. Net zoals beurshandelaars aanraden om je aandelenportfolio te diversifiëren, kan het als freelancer voordelig zijn om je inkomsten uit verschillende bronnen te halen.

Je hebt zo niet alleen meer financiële zekerheid, maar je krijgt ook de kans om nieuwe interessegebieden te ontdekken en aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. En dat zonder al te veel risico te lopen, want je hebt nog steeds je hoofdactiviteit—of eventueel andere bijbaantjes—om op terug te vallen als de job je niet bevalt.

Je kan je vakgebied voorzichtig uitbreiden naar een aanliggende discipline: van sales naar marketing of van UI-design naar webdevelopment. Maar je kan er ook voor kiezen om radicaal andere dingen te doen. Creativiteit ontstaat door verbanden te leggen tussen twee dingen die volledig los van elkaar lijken te staan.

Het is niet vanzelfsprekend om op zo'n korte termijn een andere insteek voor je onderneming te vinden die je ook nog eens geld oplevert. Maar het is koffiedik kijken hoe de Corona-crisis onze maatschappij en economie op lange termijn zal beïnvloeden. Experimenteren met de verschillende opties die je hebt, wapent je op z'n minst tegen de onzekerheid die we nu ervaren.

Deel dit bericht

Misschien vind je dit ook interessant?

Lars Evers over focus op taken en resultaten als freelancer

Focus op taken en resultaten als freelancer

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over jouw vacatures die moeilijk te vervullen zijn. Beschik jij bijvoorbeeld al over een profielschets of...

4 minuten
Lars Evers over contractvorm bij startende freelancers

Contractvorm bij startende freelancers

Lars Evers, Co-founder van Jellow, heeft het over het groeiende aantal freelancers onder studenten en starters. Een contract voor onbepaalde tijd lijkt niet...

4 minuten